Få opskriften på, hvordan du mixer en god nyhed

Når du gerne vil have din nyhedshistorie i medierne, kan du med fordel starte med at finde disse fem ingredienser frem for at opnå et godt resultat:

Hovedingredienserne

  • En aktuel begivenhed, som enten netop er sket eller snart finder sted. En kronprins kan helt sikkert spice din begivenhed op, men mindre kan også gøre det som nye samarbejdsaftaler, fusioner, udskiftning i direktionen, jubilæum eller et afsluttet regnskabsår.

  • En væsentlig viden, erfaring, indsigt eller lignende, som andre kan drage nytte af. Spørg altid dig selv, hvad andre kan lære af din nyhed.

  • En betydningsfuld succes, medvind og wow-effekt, som enten giver stof til eftertanke eller andre kan se op til eller identificere sig med.

  • En håndfuld dokumentation, fakta og nøgletal, som kan understøtte den gode histories reelle værdi eller betydning.

  • En god portion tålmodighed med at få historien fortalt, når tiden er rigtigt – og her er timingen ikke altid en faktor, du selv er herre over.

Serveringsforslag

Du kan improvisere lidt med indholdet i din opskrift, hvis du vel at mærke ved, hvem du vil servere din nyhed for. Nogle medier "spiser" din historie råt for usødet, og derfor skal du selvfølgelig sørge for, at de modtager alt, hvad de skal bruge som billeder, billedtekster, underrubrikker med videre. 

De fleste medier ønsker dog at anrette din lækkerbidsken af en historie på deres helt egen facon. De gør sig umage for at gøre nyheden indbydende for deres læsere, seerne, lyttere eller følgere. Her skal du sørge for, at den kritiske journalist, redaktør eller blogger får appetit på din historie, fordi du har leveret alle de elementer, som gør det interessant for dem at arbejde videre med dit materiale. Her skal du sørge for at stå til rådighed, og husk at blande dig udenom deres arbejde med at løse opgaven – for mange kokke fordærver som bekendt "maden". Hvis du ønsker nyheden til gennemsyn, inden den bliver bragt, så kan det skade den gode relation, så gør det taktfuldt og med måde. 

Brug redskaberne

Start med at finde redskaberne frem. Har du eksempelvis en medieliste med overblik over de kontakter, du vil sende din nyhedshistorie til, så er det en god idé at tjekke op på, om den stadig er holdbar. Dernæst skal have en plan for, hvem der kan bidrage til din historie. Det kan være en direktør, en ekspert, en kunde eller en anden form for talsperson, som underbygger eller nuancerer historien, så den får troværdighed gennem mennesker af kød og blod. Klæd dem på til opgaven ved at give den færdige nyhed (eks. pressemeddelelse) samt et faktaark med alle de nyttige oplysninger, som de kan hive ind i historien i et interview såsom regnskabstal, medarbejderantal, referencer eller andet, som kan understøtte den gode historie. 

Skriv din nyhed

Hvis du ikke skriver en pressemeddelelse hver dag, så får du her de grundlæggende elementer, der skal bruges for at skrive din gode historie. Nyhedstrekanten er værd at google. Her får du et nemt redskab til at strukturere pressemeddelelsen, hvor du kort fortalt skriver det vigtigste først i dit "lead". Du skal selvfølgelig skrive en fængende og beskrivende overskrift. Det er ofte ikke det første du kaster dig over at skrive, da den ofte konkluderer historien i din headline. Gem den derfor til senere. Start med at skrive rubrikken, hvor du kort og præcist samler op på, hvad historen har at byde på – populært beskrevet som WIIFM (What's In It For Me). Her svarer du på flest mulige hv-spørgsmål som hvem, hvad, hvor, hvornår og hvordan. Det er de først ca. to linjer, hvor du gerne skal have krogen i læseren, så de læser videre i din tekst. Dernæst følger dine argumenter, beviser, detaljer med videre. Det er "kroppen" på historien, hvor du folder historien ud, inddrager citater fra din ressourcepersoner og sørger for at underbygge relevansen af historien. Til sidst giver du ekstra info, som kan udelades, hvis journalisten skal skrive en kort rubrikhistorie. Her noterer du også kontaktoplysninger på de citerede personer og en pr-ansvarlig, hvis journalisten har flere spørgsmål eller ønsker et interview.

Vælg din vinkel

Den samme nyhed kan godt fortælles på forskellige måder for at nuancere den og nå bredere ud i medierne. Medierne vil som regel gerne tilbyde deres brugere nyheder, som de ikke finder andre steder. Din grundhistorie kan godt være den samme, men overvej engang, om du kan bringe forskellige sider af sagen, bruge forskellige talspersoner, sende en variation af citater, billeder og oplysninger, så du sørger for at give eksklusivitet til medierne. Det giver tilmed brugerne forskellige udlægninger af historien på de platforme, hvor de møder din nyhed. Nichemedier inden for specifikke brancher som byggeri, marine og offshore eller lignende har som regel også en dagsorden, som du bliver nødt til at tage med ind i dine overvejelser i forhold til, hvordan du fortæller din nyhedshistorie.

God fornøjelse med opskriften

Jeg håber, du får mixet en god nyhedshistorie. Tag endelig fat i mig på mobil 40999740 eller esben@aabypr.dk, hvis du vil have mig til at smage på din historie, inden du serverer den for medierne.