Giv ordet til medarbejderne på LinkedIn

Slip medarbejderne løs på LinkedIn

Du kan med fordel få hjælp fra dine kolleger, når budskaber skal ud på det største professionelle, sociale netværk, LinkedIn. Medarbejderne har nemlig ofte flere forbindelser på deres egne profiler, end en Company Page på LinkedIn kan hamle op med. Og så har de bedre muligheder for at trænge igennem til deres netværk, fordi de har opbygget tilliden til dem i højere grad end en virksomhed er i stand til.

Det kan forekomme uoverskueligt for mange at bruge tid på LinkedIn. I så fald har de ikke fundet meningen med det endnu. Der kan ellers være mange gode grunde til at bruge energien på at tilføje forbindelser, følge med og dele indhold. Her får du tre bud på, hvorfor dine medarbejdere skal bruge blot 10-15 minutter om ugen på at tjekke ind på platformen og vise sig frem som engagerede og kompetente fagpersoner.

1. Vis arbejdsglæde og engagement

Få medarbejderne til at fortælle, hvad der gør deres arbejdsplads til et spændende og tilfredsstillende sted at arbejde. Alle vil gerne være en del af en succes og fortælle stolt om det til andre. På LinkedIn kan de med fordel fortælle med indlevelse og troværdighed om, hvorfor det er et fedt sted at være og udvikle sig. Nye medarbejdere bliver tiltrukket af at høre fra folk de stoler på, hvordan det reelt set er at arbejde i virksomheden. På den måde kan de bidrage til rekruttering af nye kolleger, og sørg derfor også for at få dem til at dele jobnyt fra din virksomhed, hvor de sætter et ord på, hvorfor det er et godt sted at være.

2. Giv plads til ildsjæle og eksperter

De findes på de fleste arbejdspladser. Ildsjælene brænder igennem, og du kan mærke, at de elsker deres job, deres funktion og gerne deler arbejdsglæden med andre. Slip dem løs, men giv dem gerne en retning for, hvad de kan gøre for at bidrage med konstruktiv energi og indsigt, som giver værdi til deres forbindelser. Eksperterne kan til gengæld godt gemme sig. De er nemlig ofte dybt optaget af deres arbejde, og de har svært ved at finde tid til at dele ud af deres viden og erfaringer. Hjælp dem med at stille skarpt på, hvad de får ud af at øse ud af deres visdom, og giv dem gerne sparring på at lave korte og præcise indlæg, artikler og faglige kommentarer, som  brander dem som stærke profiler.

3. Sørg for at målrette budskabet til forbindelserne

Når du beder medarbejderne om at dele virksomhedens indhold, eller opfordrer dem til selv at publicere noget, så skal de altid tage højde for, hvem indholdet deles med. Få dem til at skrive en kort tekst på to linjer, hvor de forklarer, hvorfor de deler et stillingesopslag, en pr-historie eller en artikel med netværkskontakterne. Det øger chancen for, at forbindelserne på LinkedIn forholder sig til og reagerer på det delte. Og bed dem gerne om at skrive en opfordring til, hvad folk skal gøre med indholdet – "kommentér, del, kom med input" eller noget fjerde, som giver forbindelserne anledning til bruge tid og energi på budskabet.  

Med disse tre råd kan du sørge for at aktivere det sociale netværksmedie, hvor alle medarbejdere deler tanker, idéer, inspiration og viden med hinanden og deres omverden. Det er grundtanken med LinkedIn, men det ender ofte med at være kommunikationsmedarbejderen eller en udpeget medarbejder i hr, marketing eller direktionen, som bliver den ene stemme på vegne af en hel organisation.

Virker det stadig kompliceret? Fat mod, grib telefonen eller skriv - Esben træffes på 40999740 og esben@aabypr.dk, og han hjælpe din virksomhed og medarbejdere med at klarlægge formålet og planlægge indholdet, som kan give synlighed og værdi for din virksomhed og den enkelte ildsjæl, ekspert eller trofaste medarbejder, der gerne deler indhold.

Esben har undervist og givet inspiration til virksomheder som Spar Nord Bank, Green.Click, Unioil Supply, UniBunkers, FOKUS Folkeoplysning med flere.