Inviter pressen, og styrk medierelationen

Det kan være en stor fordel, at en journalist får syn for sagn. I dette blogindlæg får du indblik i, hvordan du trækker journalisten ud af redaktionslokalet for at besøge din virksomhed, deltage i en begivenhed og tale med dig ansigt til ansigt.

Det er nu engang nemmeste for mig at lave en god nyhedshistorie, hvis jeg selv har været der, talt med de involverede personer og selv har kastet et blik på det, som historien omhandler. Faktum er dog, at langt de fleste journalister laver deres nyhedshistorier i redaktionslokalet på baggrund af modtaget PR-materiale eller opsøgende journalistik. Og kun på en god dag finder de tid og grund til at ringe eller skrive til dig. Tiden tillader sjældent, at journalister drager ud for at opsnappe historier, ligesom de ofte ikke kan prioritere at deltage i en presseaktivitet eller lægge vejen forbi dig. Men du øger chancen for at få besøg af journalisten, hvis du gør disse fem ting:

God forberedelse

Tag kontakt til medier og journalister i god tid, hvis du gerne vil have dem til at deltage i en begivenhed eller komme forbi for at lave en nyhed. I forberedelsen kan du lave et program eller en beskrivelse, hvor du fortæller, hvad der kommer til at ske, hvem der deltager, og hvornår det er muligt at lave gode billeder, interviewe og deltage i aktiviteter. Forvent dog ikke, at journalisten tilkendegiver sin deltagelse lige med det samme, men lav om muligt en aftale om, hvornår du får besked – enten af praktiske årsager eller for at akkreditere. Har du en begivenhed i din virksomhed med deltagelse af VIP's som ministre, Kongehuset eller kendisser, vil det ofte være nødvendigt at kunne informere om, hvem der er akkrediteret adgang.

Forklar meningen

Når du kontakter mediet eller journalisten, skal du selvfølgelig have gjort dig klar, hvorfor det netop er en god historie – ikke bare for dig selv at få bragt – men hvorfor er det relevant for lige præcis dette medies lyttere, seere, følgere og læsere. Derudover kan der være særlige temaer eller vinkler for din historie, som de kontaktede medier har præferencer for. Giv et klart bud på, hvorfor det er så god en historie at dække, at der skal afsættes tid og ressourcer til at dukke op.

Gør det nemt

Sørg for at give journalisten en eksakt adresse, og anvis mulighed for at parkere – eksempelvis hvis mediet ankommer i en sendevogn eller har en fotojournalist med, der skal slæbe på tungt udstyr. Tag imod journalisten, fotografen, reporteren med videre, og giv dem en status ved ankomst omkring eventuelle ændringer i program. Hvis der er tale om et pressemøde, så hav gerne materiale klar til journalisten – gerne på en USB med billeder, video eller andet, der kan bruges til at understøtte journalistens arbejde med at lave historien.

Stå til rådighed

Anvis et sted, hvor de kan opholde sig, stille deres udstyr eller lave et interview. Under hele forløbet er det en god idé at dedikere en ressource til udelukkende at hjælpe med alt det praktiske som adgang til særlige områder, kontakt til interviewpersoner, forplejning med videre. Ofte har de travlt med at komme ud ad døren igen for at dække en anden begivenhed eller komme hjem for at lave nyhedshistorien, så giv dem dine kontaktoplysninger, hvis de for brug for yderligere information, når de er draget afsted.

Tak for deltagelse

Det kan næsten lyde banalt, men det er altid en god ting at følge op efter nyheden er bragt for at udtrykke din taknemmelighed for, at journalisten og mediet tog sig tid til at kigge forbi for at lave historien. Det er de ikke så vant til, og det styrker din relation til de kontaktpersoner, som du måske kan invitere til at deltage og dække din historie en anden gang.

Ønsker du hjælp til at invitere, akkreditere eller håndtere pressen i forbindelse med din kommende begivenhed, så tag fat i mig på esben@aabypr.dk eller 40999740.