Kend de journalistiske nyhedskriterier

Få et overblik over, hvad journalisten er på udkig efter og tænder på.


En klog journalist sagde engang til mig, hvad jeg ikke skal gøre: "Journalister hader sådan noget PR-narrefisse-teaser-snak. Vi får måske 50 henvendelser om dagen fra PR-folk med dagens bedste historie – men derfor skal man snakke pænt. Også til PR-folk.”

Sandheden er, at PR-folk og journalister er dybt afhængige af hinanden. PR-folk skal gerne have afsat historien, og journalisterne har brug for at få serveret historier, som de kan arbejde med fra redaktionslokalet uden selv at tage ud for at opsnuse dem. 

Brug AVISK-modellen som rettesnor for, hvad din nyhed skal opfylde, hvis en journalist skal finde den relevant og interessant. Jo flere kriterier, du kan sætte et hak ud for, desto større er chancen for, at din nyhed bliver bragt. Men du kan også sagtens afsætte historien, hvis den lever op til en af kriterierne.

A står for aktualitet
Timing er altafgørende. Det siger næsten sig selv, at nyheder gerne skal handle om noget, som enten netop er sket eller snart sker. Det kan også omhandle noget, som er oppe i tiden og derfor fylder meget i bevidstheden hos mediet eller mediets brugere.

V for væsentlighed
Du bør altid forholde dig til, hvem nyheden har betydning for, og hvilke konsekvenser det har for mennesker og samfund. Hvis din virksomhed har succes, så kan det for eksempel betyde flere arbejdspladser til gavn for andre end indehaverne.

I for identifikation
Din nyhed kan opnå særlig stor opmærksomhed og have større betydning for dem, som kan spejle sig i historien. Det kan eksempelvis være, at din historie handler om et emne, som berører specifikke målgrupper. Eller også har din historie en lokal vinkel og lever op til et princip om nærhed.  

S for sensation
Hvis din historie er overraskende, ualmindelig, fascinerende, chokerende eller spændende, så har du bedre chancer for at pirre nysgerrigheden. Mennesker elsker at lade sig underholde, men der kan også være tale om en grænseoverskridende historie, som bringer andre følelser frem i os.

K for konflikt
Medier elsker konfrontationer. Det er ganske enkelt godt nyhedsstof, når to eller flere parter er uenige eller ligefrem ryger i totterne på hinanden. Det behøver absolut ikke at handle om krig og ufred. Der kan blot være tale om almindelige hverdagsdramaer, hvor modstridende synspunkter fremstilles og holdninger brydes.

Tag fat i Esben Aaby på mobil 40999740, hvis du stadig er i tvivl om, hvorvidt din nyhedshistorie opfylder kriterierne.