Sådan får du din nyhed i medierne

Selvom du har skrevet en glimrende pressemeddelelse, er det ikke altid nok til at få journalisten til at bringe din nyhed.

Her får du ti konkrete råd til, hvordan du øger dine chancer for at trænge igennem med din nyhed.

1. Tag fat i jourhavende

Hvis du ikke er på fornavn med journalisten, så tag fat i den jourhavende redaktør, der har vagten og står for dagens planlægning af, hvilke nyheder der når igennem nåleøjet. Tag en indledende snak med den jourhavende redaktør, der kan lede dig i den rigtige retning og henvise til en journalist med interesse for dit stof.

3. Vær obs på deadlines

Noter dig mediernes forskellige udgivelsestidspunkter. Har du fat i et magasin eller et tillæg til et dagsblad, så har de ofte planlagt tema og indhold i god tid. Tag fat i dem rettidigt, og spørg ind til deres fokus og ønsker til indhold. Ugeaviser og lokalmedier har ofte en deadline fredag for indlevering af nyhedsstof til den trykte avis i ugen efter.

3. Vær morgenfrisk

Send helst din pressemeddelelse som word-dokument på mail til dagsaktuelle medier om morgenen. De holder typisk redaktionsmøde fra kl. 7-10, så sørg for at din pressemeddelelse er i indbakken inden mødet. Tirsdage, onsdage og torsdage er gode dage. Mandage og fredage er travle dage, hvor programmet ofte er fastlagt. Lokalaviserne har typisk deadline fredag kl. 12. Send derfor din pressemeddelelse et par dage før, og giv dem gerne PR-foto i en opløsning til tryk.

4. Udnyt stilleperioder

Der er perioder, hvor medierne ikke modtager mange pressemeddelelser og henvendelser i indbakken. Det kaldes populært agurketid, og det er for de fleste medier omkring sommerens industriferie samt øvrige ferier og helligdage.

5. Forvent ikke respons

Forvent ikke et ”Tak, jeg har modtaget din pressemeddelelse og vender tilbage” eller sågar et ”Nej tak!” Hvis du har sendt din pressemeddelelse, har de også modtaget den og skal nok vende tilbage eller tage fat i kontaktpersoner i PR-materialet, hvis de får brug for mere info.

6. Følg op

Nogle medier trykker din presse­meddelelse, fuldstænding som du har skrevet den – uden at kontakte dig først. Du kan godt følge op på en pressemeddelelse. Gør det eventuelt telefonisk, men vent et par dage – og dog ikke flere uger. Journalisten har ofte en skuffe med historier, som måske kan bruges senere. Hvis din nyhed er endt i den skuffe, så hjælper det at genopfriske journalistens hukommelse, og kom gerne med en opdatering, hvis der er sket en udvikling i din historie.

7. Stram op

Skal du bruge for mange tilløb og for mange ord på at forklare over telefonen til journalisten, hvorfor din historie er interessant, så er den ofte ikke skarp nok. Servér historien i én kort og klar sætning. Hvis du samtidig kan koble din historie op på en offentlig dagsorden eller en aktuel, lokal begivenhed, vil journalisten med større sandsynlighed lytte interesseret.

8. Hav fakta klar

Saml op på de vigtigste informationer om din virksomhed i et faktaark. List gerne op i punktform. Så kan du hurtigt og let give journalisten overblik over de grundlæggende data som økonomiske nøgletal, antal medarbejder, særlige udmærkelser og historiske begivenheder – men hold det kort.

9. Forbered dine svar

Skriv alle de oplagte spørgsmål ned. Skriv “hvad, hvorfor og hvor­dan-spørgsmål”, som du forestiller dig, en journalist vil stille – og notér så ned, hvad du vil svare. Tænk over, hvilke pointer og budskaber du gerne vil have leveret, når du lægger røret på, og sørg så for at få dem flettet ind i dine svar.

10. Hav tre budskaber klar

Der er ikke tale om tre historier. Men hav tre ting klar, du ønsker at få sagt i et interview om din historie. På den måde tager du kontrol over historien, så det ikke er journalisten, som sætter dagsordenen.

Hvis du stadig ikke har held med at trænge igennem med din nyhed, så giv Esben et kald på 40999740 for at få et par yderligere råd til, hvordan du får vinklet og bragt din nyhed.