Undgå at spilde tid og penge på PR

Arbejdet med PR kan have enorm stor betydning for din virksomheds renomme og lede til flere kunder, ordrer, ansøgninger, relationer og meget mere. Før du kaster dig over at investere ressourcer i PR, kan du dog med fordel afdække og kvalificere potentialet i din nyhed ved at gennemgå de typiske opgaver forbundet med PR-arbejdet, som jeg deler op i fire faser:


Fase 1: Find kernehistorie, kilder og kontakter

Vær på udkig efter den gode historie, som er relevant for netop dine relationer, og udpeg de rette medier og kontakter.

  • Afdæk din kernehistorie
  • Interview væsentlige kilder
  • Skriv en kort pressemeddelelse med øje for nyhedskriterier, og fortæl det væsentligste først
  • Udpeg mediekontakter, og lav et pitch til medierne

Fase 2: Indsaml og klargør PR-materialet

Ofte skal du også indsamle materiale, der kan sendes til og bruges af journalisten til at lave den endelige nyhed. Det er blandt andet:

  • Kontaktoplysninger på interviewpersoner
  • PR-foto forsynet med billedtekst
  • Faktaark om virksomheden, produktet eller begivenheden
  • Årsregnskab eller øvrig dokumentation

Fase 3: Kontakt og stå til rådighed

Og din PR-aktivitet slutter ikke, når du sender materialet til journalisten. Du skal også gerne sørge for at:

  • følge op på journalisten
  • svare på spørgsmål til det fremsendte materiale
  • aftale et interview af talsperson på vegne af journalisten
  • klæde talsperson på til interview 

Fase 4: Find ny vinkel, overvåg og afrapporter

Ofte vil det også være formålstjenesteligt at:

  • versionere historien til det specifikke medie for at øge relevansen
  • oprette en medieovervågning, så du ved, hvor historien bliver bragt
  • lave en afrapportering, når PR-aktiviteten er afsluttet
  • sende en ”tak” til de medier, som tog din historie op for at pleje relationen

Opsamling

Som du kan se, er der en del opgaver forbundet med at få omtale og gøre sig fortjent til mediernes eftertragtede opmærksomhed. Øvelse gør dig som bekendt til en sand mester, og du får også klart mest ud af dit PR-arbejde, hvis du gør det kontinuerligt og langsigtet. På den måde vedligeholder du også dine mediekontakter og holder dig aktuel blandt dine ønskede relationer! 

Ring til mig på mobil 40999740 med din idé til en nyhed, hvis du vil have min hjælp til at vurdere potentialet i din historie.